Complain! Whinge! Moan!

Tanpa kita sedari, kita sering bersungut, merungut ataupun meluahkan keluhan terhadap pelbagai perkara. Semasa membaca majalah Cleo pagi tadi, penulis menemui satu artikel yang sangat menarik tentang COMPLAIN & MERUNGUT! Baru saya terperasan bahawa keluhan kita sering menyimpan makna yang unik dan memberi kesan tertentu yang selalunya tak kita sedari. Berikut petikan sebahagian teks yang menarik daripada artikel ini:

How to MOAN the right way?
Learning new, positive ways of communicating may make you a little nervous at first. But, with these helpful strategies, you’ll be able to productively voice your concerns.
ü Use statements that begin with “I”. Tell people how it feels for you when something goes wrong. This will prevent the other party from feeling like they’re under attack.
ü Try to remain composed before you begin a complaint. Take deep breaths, remove emotion from the situation and visualise a positive outcome.
ü Give remedy suggestions to a problem. Sometimes we expect others how to fix a situation we’re not happy with, but the world isn’t full of mind readers.
ü Choose your battles. If you forever look at the world as a negative place, you might be tempted to complain about everything. Instead, learn how to filter out what’s really important before you lash out.
Why do we COMPLAIN ?
According to professional counsellor Jacqui Manning (mindadvantage.com.au), the act of whingeing can be a reaction against a world in which it’s perceived we have no control.
Ø “You may have experienced a time when you said something about a situation, but nothing changed. So, over time, you felt like there was no use taking action. In this way, complaining simply becomes a way to vent,”.
Ø While “having a moan” may make you feel better temporarily – because it creates an outlet for your strong feelings of annoyance – it won’t solve anything in the long run. “Without effecting positive changes, you’ll just end up “treading water” – and getting even more frustrated.”
Sumber: Dipetik daripada majalah Cleo, September 2009. War on whingeing: “How I quit complaining in 7 days”.
~ ~ ~ ~ ~
Sebenarnya, keluhan kita ni menyimpan pelbagai maklumat tentang karakter, perspektif dan prinsip hidup kita. Hari ni, saya mahu melihat KELUHAN, RUNGUTAN, SUNGUTAN dan ADUAN dalam dimensi yang berbeza! Kenapa saya sifatkan keluhan ni adakalanya kritis dan menarik untuk diperhatikan? XD
1. Medium Menyuarakan Hak
Pengguna/rakyat/pekerja/individu yang outspoken dalam mengadu tentang HAK mereka merupakan individu yang CAKNA, PRIHATIN dan bersifat AMBIL PEDULI tentang hal-hal di sekelilingnya.
2. Ruang untuk Protes
Walaupun selalunya rungutan ni bersifat OMONG KOSONG, complaining juga menyediakan jalan untuk MELUAHKAN STRES yang tersimpan! Ia juga menjadi ruang untuk meluahkan perasaan PROTES ataupun MEMBERONTAK. Maka, tidak hairanlah kadang-kala rungutan sekumpulan individu terhadap sesuatu perkara (politik, ekonomi, sosial dll) mampu mencetuskan DEMONSTRASI dan RUSUHAN manusia dalam SKALA YANG SANGAT BESAR hingga di luar jangkaan!!!
3. Kuasa Mempengaruh
Kadang-kala sesuatu rungutan BERKUASA MEMPENGARUHI orang lain bahawa "there’s something wrong with...". Kuasa luar sedar ini kadang-kadang mampu menarik perhatian MEDIA, MOD PENGUNDI, POLITIKUS, DUNIA dll (berkait dengan No. 2).
4. Pencetus Kesedaran
Samalah macam No. 2 & 3, ‘rungutan’ boleh menjadi PENCETUS KESEDARAN kepada orang lain yang sebelum ini TIDAK SEDAR tentang sesuatu perkara. Tiba-tiba, ada juga orang yang tersedar dan bersetuju dengan kita lalu berkata “TAU TAKPE!”.
5. Menggerakkan Kretiviti untuk Mencari Penyelesaian.
Dalam asyik complain, ada sesetengah orang mencari INISIATIF untuk menghilangkan atau menyelesaikan perkara yang dirungutkannya. Jadi, berbanding DEAD END atau JALAN BUNTU dalam rungutan kosong tu, lebih baik kita mencari JALAN KELUAR dan SOLUSI untuk melegakan masalah yang kita omelkan tu. Don't JUST COMPLAIN, FIX IT!!!
>> Mari positifkan sifat merungut, mengeluh dan bersungut kita agar dampak yang positif terbit daripadanya!!! J

Comments

Popular Posts