Breaking The Rules

On the street you are listening to every beat of your heart
Want to know if it's working and you're still alive
On your feet you are walking around with your clothes torn apart
In a nightmare where the question is how to survive

In this dangerous land
I'm trying the best that I can
to be a respectable man
So won't you listen won't you listen to me

I'm breaking the law if you don't give me more than public attention
I'm breaking the rules gonna act like a fool

On the street you are looking so hard for a place for the night
All you want is understanding of your basic rights

In this dangerous land
I'm trying the best that I can
to be a respectable man
So won't you listen won't you listen to me

I'm breaking the law if you don't give me more than public attention
I'm breaking the rules gonna act like a fool
I'm crossing the line if you don't give me time on your television
I've got something to say don't push me away

Author & Composer: Jascha Richter
Performed by: Michael Learns To Rock (MLTR)

>>Lagu di atas dinyanyikan oleh band Michael Learns To Rock. Apa yang penulis suka, lirik lagu ini bercerita tentang seorang individu yang mahu memberontak apabila dirinya tidak dipedulikan.

Mana tidaknya, persona dalam lagu ini bekerja keras untuk memenuhi keperluan asas hidupnya, memastikan dirinya masih hidup, dengan pakaian yang koyak dan compang-camping dia berjalan tanpa henti mengenangkan mimpi ngeri untuk terus survive, dia berjalan mencari tempat untuk bermalam di tepi-tepi jalan...

Dia bertekad untuk melanggar undang-undang atau lebih tepat memberontak apabila nasibnya tidak mendapat pembelaan awam, apabila hasratnya untuk berkata sesuatu tentang nasibnya di kaca tv ditolak...

Kenapa memilih untuk breaking the rules??? Bagi penulis, seseorang akan diberi perhatian apabila dia melakukan sesuatu yang devian, yakni menyimpang daripada perilaku tabii seseorang manusia... Perilaku ini dijelaskan dalam Teori Anomi yang digagaskan oleh ahli sosiologi Perancis, Emile Durkheim dan dilanjutkan penelitiannya oleh Robert Merton. Teori anomi merupakan teori struktural yang menepati gambaran perubahan situasi ekonomi dan sosio budaya serta nilai-nilai tertentu dalam hubungan sosial manusia. Dalam proses urbanisasi yang pesat serta kesibukan dalam mengejar pencapaian, taraf hidup dan pembangunan material, ada individu yang tergelincir daripada norma atau nilai masyarakat.

Apa yang penulis suka, individu tersebut berani mengambil langkah bagi mendapatkan haknya. Penulis yang suka menonton animasi Batman (dulu semasa zaman remaja) sering menemukan kata-kata yang berbunyi lebih kurang begini: "Seseorang pemangsa mungkin merupakan bekas mangsa". Maksudnya, seseorang pesalah itu mungkin bukan pesalah secara total kerana dia sebelum ini pernah dianiaya.

Rakyat mempunyai hak dan apabila mereka bersuara dan menukar pemikiran mereka, mungkin suatu zaman pemerintahan itu boleh berubah... Adakah lagu ini mempunyai senario yang sama dengan mana-mana negara atau situasi? =)

Comments

Popular Posts