Aku & Songsang

Songsang


Maafkan aku

kalau aku sering saja


berlaku songsang

Terutama

di perayaan tahunan

seperti hari ini...


Apabila semua orang

telah sedia duduk

aku bangun berdiri...


Apabila orang

bangun bertepuk-

aku duduk...!


Apabila orang

ghairah berbincang

aku tidur


Apabila orang

melepaskan merpati...

aku menabur padi


Orang lain

telah merdeka

aku belum...


Maafkan aku

kalau aku sering saja

berlaku songsang...


Aku hanya

ingin

mengingatkan


A. Latiff Mohidin

Kota Bharu, Nov 1976


Aku


Aku

warganegara

merdeka:

Kemerdekaan negara

kemerdekaanku…

Kebebasan kepadaku,

hanya satu beban:

apa pemimpin kata

aku ikut saja;

akal yang diberi Tuhan,

tak payah digunakan –

kecuali untuk cari makan…


Keraguan dan

Kerinduan

(jika ada)

ku bawa berlari,

berlari

dari rumah

ke pejabat,

dari pejabat

ke rumah

hingga hilang

segala sangsi,

dalam bunyi lantang

peti TV

tiap-tiap

malam hari.

Sambil ternganga

tengok

TV,

aku menjilat

jari

begitu sedapnya

ayam Kentucky

Dan aku akan

lebih tidak peduli

Aku mahu hidup begini

seribu tahun lagi…


Saleh Ben Joned, 1987

Comments

Popular Posts